Friday, April 29, 2011

Antagoniskah perspektifku?

Biar kontang lautan cahaya diseluruh pelusuk semesta
Seolah tiada konotasi penting bagi sang buta
Biar kering seluruh gegak gempita di alam buana
bagai tiada definisi apa-apa bagi yang hilang mampu dengar
Namun kini seluruh umat lemas dalam arus tanpa senjata
Seluruh umat lumpuh untuk mendengar yang haq dan benar semata
Seluruh warga terjerut dalam monolog kuasa dan takhta
Monolog rekaan maharaja tanpa takhta dan tanpa kasihan
Antaogoniskah aku jika aku hanya ingin berbicara yang sebetulnya?


Bingit-bingit pekik lolong panglipurlara media
Seolah tak pernah kenal erti syurga dan mahsyar
Seluruh warga digari mata untuk terus menatap drama tanpa benang
Dilucutakn segala yang menutupi dan diangkat menjadi realiti bodoh sepanjang masa
Di atur susun epilog kisahnya agar tirai besi manjadi santapan akhirnya
Agar kisah dongeng dahulukala berulang semula
Pengganaskah aku jika aku punya perspektif berbeda ?

Norma dan Dogma bagai tiada beda dalam atmosfera tebal fitnah
Aku dipaksa akur dengan realiti yang hakikatnya hanya sebuah cereka
Aku terus dihidang jamuan kisah tanpa benang dari belakang ke depan
Sampai bila tempur ini akan terus beraja ..
Aku bukan Hang Tuah Yang tunduk patuh pada tanpa menyoal hak dan batil
Aku bukan Jebat yang bangkit bertempur dengan Raja tanpa adil
Aku cuma suara dalam kelemasan dosa pertempuran kuasa
Aku cuma suara dalam kebingitan hilai tawa fitnah ..
Aku cuma ingin bernafas pada udara yang tunduk patuh pada tuhannya
Udara yang mengaulakan syariat diatas segala ...

RYUJI KIMURA , APRIL 2011

No comments: