Tuesday, May 25, 2010

Aku dan kehidupan


Aku cuba menilai erti sebuah kehidupan ...
Namun persepsiku terkadang terlalu sepi untuk menyendiri ....
Butakah mataku jika dunia lemas dalam kegelapan ...
Bisukah aku jika manusia bingit dengan keangkuhan ...
Pekakkah aku jika aku jika insan lelah dalam kealpaan untuk menilai ...
Aku cuba menduga dunia dan kehidupan ....
Aku cuba memahami norma sadis kemanusiaan ....

Aku cuba menimbang perasaan ..
Namun neraca minda terlalu rapuh untuk menilai hati...
Antagoniskah aku jika aku cuba melawan dunia ...
Bukan aku yang melawan dunia ....
Dunia yang kabur untuk mengerti definisi insani ...

Aku cuba mencari erti kehidupan dalam kegelapan ....
Aku cuba mendengar esak tangis kemanusiaan ...
Aku cuba melihat dari perspektif kehambaan ....
Aku cuba berbicara dalam bisikan alam ....
Dan kini aku mengeri konsep kehidupan ....

Aku,kini dan destinasi ....
Warkah keinsafan dari hati yang telah lama kelam ....
Aku mencari apa yang telah aku punya...
Aku bertanya apa yang telah aku tahu ....
Sinonimkah aku dengan kebodohan ...
Kini aku sedar ....
Destinasi ku adalah keredhaan pencipta
Sedih tawaku hanya milik-Nya ...
Perih juangku hanya untuk menegakkan agama-Nya ....
Hidup matiku ku serahkan pada-Nya...
Kerna ku tahu....
Dialah segalanya untukku....
Tiada yang lain ...
Dialah Tuhanku.....

No comments: